Acomodarea blanda la gradinita

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Da stiu, sunt bărbat, sau tătic cum se scrie de obicei in articolele de acest gen, relativ absent la acomodarea copiilor mei si astăzi va scriu despre acomodarea copiilor la gradinita. 

Nu sunt psiholog, educator, cercetator, sunt doar tatic si detin o gradinita privata (centru educational mai exact) iar acest articol este bazat pe experienta mea directa de a acomoda sau a ajuta la acomodarea a cel putin 15 copii de la inceputul anului si pana acum.

In acest articol voi aborda aspecte pe care eu le consider importante in a avea o acomodare cat mai lina pentru copilul tau. Totodata voi mentiona si bune practici pentru educatoare si angajatii unei gradinite, cel putin eu asa consider, ca sunt bune practici.

Schimbarile prin care trece un copil cand merge prima data la gradinita au un impact major asupra copilului, parintilor (mamelor in special) dar si asupra educatoarelor care fac efectiv acomodarea. Inchipuiti-va ca incepand de maine vi se schimba totul in jurul vostru in intervalul 8-17. Vi se schimba rutina de dimineata, job-ul, seful, colegii, persoanele cu care interactionati, persoanele de care aveti nevoie zi de zi pentru a va face treaba, spatiul de la birou si nu puteti face nimic din acest punct de vedere.

Copilul va ajunge intr-o cladire noua, necunoscuta, nu cunoaste niciun adult si de obicei niciun copil, mancarea este diferita, obiceiurile sunt altele, sunt 10,15, 25 copii care au nevoi si copilul cumva realizeaza ca nu mai este in centrul atentiei si cel mai important: Mami nu e aici!

Oricat ai incerca sa ii explici copilului tau ce se va intampla cu el el, nu va reusi sa inteleaga ce o sa i se intample la nivel emotional. E ca si cum eu as incerc sa ii explic cuiva cum e sa suferi din dragoste sau sa fii indragostit fara ca acea persoana sa fi trecut prin asta. Da, stiu super siropos exemplul dar pentru copiii exact asta se intampla: trec prin prima despartire de suflet: despartirea de mama. 

Acomodarea blanda

Toata lumea a auzit de acomodare blanda. Dar mai concret ce inseamna pentru mine acomodare blanda?

La gradinita noastra facem acomodari blande sau treptate si cred ca e nevoie sa detaliem putin ce inseamna pentru noi tipul acesta de acomodare.

Pentru mine acomodarea blanda inseamna sa facem un plan treptat de acomodare. Planul se poate schimba de la o zi la alta sau de la o saptamana la alta in funcție de progresele pe care le facem. Nu exista o abordare standard pe care o aplicam. Sunt cateva elemente pe care le modificam in funcție de situație si o sa intru in detalii imediat.

 

De obicei, prima zi se termina prost

Maine te duci la gradinita pentru prima data. Ai vorbit de multe ori cu copilul tau si i-ai spus ce frumos e la gradinita. Cate jucarii, cati copii, cate jocuri frumoase au. I-ai explicat ca o sa stea acolo sa se joace cu copii de varsta lui si cu Doamna Educatoare, dar fara tine.

I-ai vorbit de atatea ori despre asta incat copilul tau are formata in detaliu imaginea gradinitei, jucariile, copiii, poate chiar si educatoarea o are in mintea lui pura si naiva.

Ajungi la gradinita. Ti-ai facut temele, ai anuntat ca ajungi cu copilul si daca este o gradinita privata te vor astepta pregatiti. 

Educatoare si alti angajati ai gradiniteti, in priza ca dupa 10 cafele, striga catre copilul tau zambind cu gura pana la urechi, toti odata: 

– BUNA DIMINEATAAAA!!! BINE AI VENIIT!! 

Copilul tau de 3 ani are cam 80 cm, de-abia ajunge la genunchii adultilor urlatori care se mai si apropie ‘amenintator’ catre copil. Nu trec 2 secunde si se aude prima intrebare venind de la educatoare: 

– Cum te cheama pe tine? Pe mine ma cheama Andreea! Imi spui cum te cheama??

Parintii (am uitat sa spun ca au venit amandoi) din dorinta de a le arata angajatilor de la gradi ca al lor copil este pregatit, incep si ei: 

– Haide mami, spune-i doamnei cum te cheama!! II spui?

Copilul o strange pe mami si mai tare de mana si se intoarce cu spatele la educatoare. 

Educatoarea continua: 

– Imi spui cum te cheama si cati ani ai? Haide spune-mi!

Educatoarea incearca si ea sa demonstreze ca e calificata pentru job-ul asta si il ia pe cel mic de mana, cumva indepartandu-l de mama lui.

– Haide sa iti arat gradinita!

Primele 5 minute ale copilului la gradinita nu au corespuns deloc cu ce isi inchipuise el. Educatoarea nu este mami, mai mult de atat nu seamana deloc. Nu stiu cine erau ceilalti adulti. Gradinita nu arata la fel ca in poze, mi-e frica sa nu ma ratacesc pe aici. Mami urmeaza sa plece si eu o sa raman cu acesti straini. Nu mai vreau jucarii si copii, vreau acasa dar deocamdata nu le spun nimic parintilor mei, o sa le spun acasa.

Prima impresie se schimba greu, in opinia mea majoritatea acomodarilor esueaza in a face o prima impresie buna (corecta) copilului.

Etape premergatoare inainte de acomodare si inainte de gradinita

Ori de cate ori am avut ocazia sa vorbesc cu parinti care se pregateau de gradinita pentru prima data am dat aceste recomandari. Pregatirea copiilor inainte de gradinita este o etapa cruciala si nu se poate face intr-o luna.

Ce anume e de facut?

  • Participati cu copilul la cat mai multe activitati organizate timp de cateva luni inainte (este diferit de joaca libera la locurile de joaca sau in parc). Exemple: cluburi de pictura, cluburi de limba engleza, crafting – orice fel de activitate in care un adult necunoscut, coordoneaza un grup de copii fara ca parintii lor sa fie acolo.
  • Daca participati la ateliere, NU dispareti de langa copil cand nu e atent! Sentimentul de abandon exact asa se intaleaza, cand parintii se sustrag de langa copii fara sa ii anunte ca pleaca. Copilul o sa piarda increderea in voi si cand o sa incepeti gradinita o sa simta acelasi lucru: ca il abandonati. Castigati increderea copilului exact prin a il anunta ca lipsiti 10 minute si ca in 10 minute va intoarceti. Copiii nu pot percepe trecerea timpului in minute dar pot invata usor usor.
  • Incercati sa faceti vizite la gradinita la care mergeti de mai multe ori inainte de a incepe efectiv acomodarea
  • DE FIECARE DATA cand le spuneti copiilor ca o sa stea la gradinita fara voi, DE FIECARE DATA intariti mesajul ca veniti sa il luati si ca in fiecare zi veti merge acasa dupa gradinita! Copiii trebuie sa stie ca dupa gradinita merg acasa la mami – zona lor de confort.

Prima vizita

Aici sunt cateva aspecte pe care le vom trata in functie de copil. Prima impresie este foarte importanta si avem o singura incercare sa facem o impresie buna.

  • Cunoasteti voi educatoarea prima data (nu odata cu copilul). La prima vizita cu copilul, parintele trebuie sa lase impresia ca lasa copilul unui prieten cunoscut, nu unui strain. Fii natural cand o vezi pe educatoare, nu te caciuli, nu te fastici, cel mic o sa te simta ca tu nu esti confortabil in prezenta educatoarei, cum ar putea fi el?
  • Nu faceti prima vizita neanuntati. Asigurati-va ca nu sunt copii care plang in preajma la prima vizita.
  • Pentru educatoare: Daca aveti de-a face cu un copil introvertit, nu ii adresati intrebari insistente, gen cum il cheama, varsta, etc. Adaptati-va la acest tip de personalitate. Nu va apropiati de copil insistent daca il vedeti ca el fereste privirea sau se ascunde. Este un semn clar ca are nevoie de spatiu. O sa aveti suficient timp pentru a va conecta.
  • Copiii introvertiti trebuie sa ii primeasca pe ceilalti copii, nu sa fie primiti. Asadar, prima vizita o recomand intr-un interval in care nu se plange, nu e agitatie, sunt putini copii si cand nu este nevoit sa intre intr-o sala cu alti copii.
  • De preferat intalnirea cu alti copii si cu educatoarea sa se faca afara la joaca – este un teren neutru
  • Descoperirea spatiilor din gradinita se va face in tihna, incet. Ce incercam sa facem este sa dam timp copilului sa isi creeze o harta, pe unde au intrat, unde sunt punctele de atractie, pe unde va pleca acasa. In momentul in care copilul s-a ratacit in gradinita (nu mai stie sa iasa), singura varianta pentru el este mami – nu o va lasa sa plece acasa. Asadar, explorarea spatiilor interne si de joaca trebuie facuta de preferat cu un parinte sau in tihna.
  • Daca parintele nu participa la explorarea spatiului, educatoarea NU va grabi turul. Daca esti educatoare, stai in receptie cu copilul cat consideri ca este necesar inainte de a merge in alta sala, si tot asa pana cand copilul isi face harta gradinieti.
  • Nu recomand sa lasati copilul la gradinita in prima zi

La finalul primei vizite, copilul trebuie sa ramana cu perceptia ca mai vrea sa vina aici, asadar plecati in momentul in care el se simte bine si vrea sa se mai joace, sa exploreze. NU prelungiti momentul pana cand copilul spune el: Vreau acasa!

Planul de acomodare

In continuare o sa va descriu structura unui plan de acomodare care a dat rezultate foarte bune. Am modificat planul in cateva situatii in functie de copil dar in mare etapele planului au fost aceleasi. Urmatoarele etape se vor introduce in rutinele copilului in ordinea de mai jos. Din experienta noastra o etapa poate dura o zi sau o saptamana.

Etapa 1: Copilul participa la joaca de afara (de preferat parintele in raza vizuala a copilului)

Etapa 2: Copilul incepe cu joaca afara, ulterior poate participa si la o activitate de 10, 15 minute in gradinita. Parintele asteapta copilul, de preferat afara pe o banca in fata gradinitei – copilul trebuie sa stie ca parintele este acolo

Etapa 3: Aceeasi rutina ca in etapa 2 cu mentiunea ca va anunta copilul ca lispeste putin (se duce sa mute masina sau orice activitate inventata ca scuze care nu dureaza mult). Foarte important: cand reveniti, anuntati copilul chiar daca nu a intrebat de voi.

Etapa 4: Marim timpul petrecut in gradinita (30 min – 1h). Aici putem incerca si aducerea copilului inainte de iesitul afara. Parintele nu mai sta in curtea gradinitei, dar poate veni in cazul in care situatia o impune.

Etapa 5: Introducerea mesei de pranz

Etapa 6: Introducerea odihnei (program prelungit). La inceput, parintii trebuie sa ajunga aproximativ la momentul trezirii celor mici. Pe masura ce se acomodeaza, parintele poate veni mai tarziu (15, 16, 17)

Semne de reusita: Va veti da seama ca acomodarea functioneaza in momentul in care copilul incepe sa va vobeasca acasa de alti copii si cum se joaca cu ei, evident, nu plange la despartire, va povesteste cu drag de educatoare si este prima persoana pe care o cauta in gradinita.

Bune practici in perioada acomodarii

  • Daca aveti un copil care nu este matinal nu incercati sa il faceti matinal odata cu inceperea gradinitei. Sunt prea multe schimbari in viata lor deodata, asta ii mai lipsea.
  • Daca incepe sa planga la despartire nu lungiti momentul despartirii. Cu cat prelungiti mai mult momentul cu atat va fi mai greu pentru toti: copil, mama, educatoare. Despartirea se face cu multa dragoste, confirmare ca vin sa te iau acasa dar ferm! Prima negociere reusita “mai stai putin” reprezinta un sir de multe alte negocieri. 
  • De preferat preda copilul persoana de care este atasat mai putin copilul, IN NICIUN CAZ AMBII PARINTI – este o despartire dubla
  • Sistematic, folositi acelasi text la despartire in care intariti mesajul de iubire si ca veniti mai tarziu sa il luati acasa
  • Educatoarea sau ingrijitoarea de la primire nu trebuie sa fie “the bad guy” care dezlipeste copilul de gatul mamei. Parintele preda copilul, nu il jumuleste educatoarea.
  • Spuneti adevarul copiilor atunci cand plecati. NU va sustrageti cand nu e atent. Asa se instaleaza sentimentul de abandon.
  • Stapaneste-ti emotiile, in niciun caz sa te apuce plansul la gradinita
  • Poate sa isi aduca un plus, perna sau orice articol pe care il indrageste acasa cand doarme dupa amiaza

 

Toti copiii se acomodeaza la un moment dat. Trebuie doar sa ai incredere in copilul tau ca se va acomoda si… sa ai putina rabdare.

Acomodarea blanda

Articole Similare

Comunicare și învățare în primii ani de viață

Cât de importantă este educația timpurie în dezvoltarea competenței emoționale a copiilor? Pentru mulți dintre noi, copilăria este, așa cum spune poetul Valeriu Butulescu, singurul paradis

Cursuri Limba Engleza Pentru Copii

Am inceput cursurile de limba engleza Invatarea unei limbi straine de la o varsta cat mai mica are nenumarate avantaje. Copiii care incep sa invete

Autentificare

Creeza Cont

Registration disabled