Da stiu, sunt bărbat, sau tătic cum se scrie de obicei in articolele de acest gen, relativ absent la acomodarea copiilor mei si astăzi va scriu despre acomodarea copiilor la gradinita. 

Nu sunt psiholog, educator, cercetator, sunt doar tatic si detin o gradinita privata (centru educational mai exact) iar acest articol este bazat pe experienta mea directa de a acomoda sau a ajuta la acomodarea a cel putin 15 copii de la inceputul anului si pana acum.

In acest articol voi aborda aspecte pe care eu le consider importante in a avea o acomodare cat mai lina pentru copilul tau. Totodata voi mentiona si bune practici pentru educatoare si angajatii unei gradinite, cel putin eu asa consider, ca sunt bune practici.

Schimbarile prin care trece un copil cand merge prima data la gradinita au un impact major asupra copilului, parintilor (mamelor in special) dar si asupra educatoarelor care fac efectiv acomodarea. Inchipuiti-va ca incepand de maine vi se schimba totul in jurul vostru in intervalul 8-17. Vi se schimba rutina de dimineata, job-ul, seful, colegii, persoanele cu care interactionati, persoanele de care aveti nevoie zi de zi pentru a va face treaba, spatiul de la birou si nu puteti face nimic din acest punct de vedere.

Copilul va ajunge intr-o cladire noua, necunoscuta, nu cunoaste niciun adult si de obicei niciun copil, mancarea este diferita, obiceiurile sunt altele, sunt 10,15, 25 copii care au nevoi si copilul cumva realizeaza ca nu mai este in centrul atentiei si cel mai important: Mami nu e aici!

Oricat ai incerca sa ii explici copilului tau ce se va intampla cu el el, nu va reusi sa inteleaga ce o sa i se intample la nivel emotional. E ca si cum eu as incerc sa ii explic cuiva cum e sa suferi din dragoste sau sa fii indragostit fara ca acea persoana sa fi trecut prin asta. Da, stiu super siropos exemplul dar pentru copiii exact asta se intampla: trec prin prima despartire de suflet: despartirea de mama. 

Acomodarea blanda

Toata lumea a auzit de acomodare blanda. Dar mai concret ce inseamna pentru mine acomodare blanda?

La gradinita noastra facem acomodari blande sau treptate si cred ca e nevoie sa detaliem putin ce inseamna pentru noi tipul acesta de acomodare.

Pentru mine acomodarea blanda inseamna sa facem un plan treptat de acomodare. Planul se poate schimba de la o zi la alta sau de la o saptamana la alta in funcție de progresele pe care le facem. Nu exista o abordare standard pe care o aplicam. Sunt cateva elemente pe care le modificam in funcție de situație si o sa intru in detalii imediat.

 

De obicei, prima zi se termina prost

Maine te duci la gradinita pentru prima data. Ai vorbit de multe ori cu copilul tau si i-ai spus ce frumos e la gradinita. Cate jucarii, cati copii, cate jocuri frumoase au. I-ai explicat ca o sa stea acolo sa se joace cu copii de varsta lui si cu Doamna Educatoare, dar fara tine.

I-ai vorbit de atatea ori despre asta incat copilul tau are formata in detaliu imaginea gradinitei, jucariile, copiii, poate chiar si educatoarea o are in mintea lui pura si naiva.

Ajungi la gradinita. Ti-ai facut temele, ai anuntat ca ajungi cu copilul si daca este o gradinita privata te vor astepta pregatiti. 

Educatoare si alti angajati ai gradiniteti, in priza ca dupa 10 cafele, striga catre copilul tau zambind cu gura pana la urechi, toti odata: 

– BUNA DIMINEATAAAA!!! BINE AI VENIIT!! 

Copilul tau de 3 ani are cam 80 cm, de-abia ajunge la genunchii adultilor urlatori care se mai si apropie ‘amenintator’ catre copil. Nu trec 2 secunde si se aude prima intrebare venind de la educatoare: 

– Cum te cheama pe tine? Pe mine ma cheama Andreea! Imi spui cum te cheama??

Parintii (am uitat sa spun ca au venit amandoi) din dorinta de a le arata angajatilor de la gradi ca al lor copil este pregatit, incep si ei: 

– Haide mami, spune-i doamnei cum te cheama!! II spui?

Copilul o strange pe mami si mai tare de mana si se intoarce cu spatele la educatoare. 

Educatoarea continua: 

– Imi spui cum te cheama si cati ani ai? Haide spune-mi!

Educatoarea incearca si ea sa demonstreze ca e calificata pentru job-ul asta si il ia pe cel mic de mana, cumva indepartandu-l de mama lui.

– Haide sa iti arat gradinita!

Primele 5 minute ale copilului la gradinita nu au corespuns deloc cu ce isi inchipuise el. Educatoarea nu este mami, mai mult de atat nu seamana deloc. Nu stiu cine erau ceilalti adulti. Gradinita nu arata la fel ca in poze, mi-e frica sa nu ma ratacesc pe aici. Mami urmeaza sa plece si eu o sa raman cu acesti straini. Nu mai vreau jucarii si copii, vreau acasa dar deocamdata nu le spun nimic parintilor mei, o sa le spun acasa.

Prima impresie se schimba greu, in opinia mea majoritatea acomodarilor esueaza in a face o prima impresie buna (corecta) copilului.

Etape premergatoare inainte de acomodare si inainte de gradinita

Ori de cate ori am avut ocazia sa vorbesc cu parinti care se pregateau de gradinita pentru prima data am dat aceste recomandari. Pregatirea copiilor inainte de gradinita este o etapa cruciala si nu se poate face intr-o luna.

Ce anume e de facut?

Prima vizita

Aici sunt cateva aspecte pe care le vom trata in functie de copil. Prima impresie este foarte importanta si avem o singura incercare sa facem o impresie buna.

La finalul primei vizite, copilul trebuie sa ramana cu perceptia ca mai vrea sa vina aici, asadar plecati in momentul in care el se simte bine si vrea sa se mai joace, sa exploreze. NU prelungiti momentul pana cand copilul spune el: Vreau acasa!

Planul de acomodare

In continuare o sa va descriu structura unui plan de acomodare care a dat rezultate foarte bune. Am modificat planul in cateva situatii in functie de copil dar in mare etapele planului au fost aceleasi. Urmatoarele etape se vor introduce in rutinele copilului in ordinea de mai jos. Din experienta noastra o etapa poate dura o zi sau o saptamana.

Etapa 1: Copilul participa la joaca de afara (de preferat parintele in raza vizuala a copilului)

Etapa 2: Copilul incepe cu joaca afara, ulterior poate participa si la o activitate de 10, 15 minute in gradinita. Parintele asteapta copilul, de preferat afara pe o banca in fata gradinitei – copilul trebuie sa stie ca parintele este acolo

Etapa 3: Aceeasi rutina ca in etapa 2 cu mentiunea ca va anunta copilul ca lispeste putin (se duce sa mute masina sau orice activitate inventata ca scuze care nu dureaza mult). Foarte important: cand reveniti, anuntati copilul chiar daca nu a intrebat de voi.

Etapa 4: Marim timpul petrecut in gradinita (30 min – 1h). Aici putem incerca si aducerea copilului inainte de iesitul afara. Parintele nu mai sta in curtea gradinitei, dar poate veni in cazul in care situatia o impune.

Etapa 5: Introducerea mesei de pranz

Etapa 6: Introducerea odihnei (program prelungit). La inceput, parintii trebuie sa ajunga aproximativ la momentul trezirii celor mici. Pe masura ce se acomodeaza, parintele poate veni mai tarziu (15, 16, 17)

Semne de reusita: Va veti da seama ca acomodarea functioneaza in momentul in care copilul incepe sa va vobeasca acasa de alti copii si cum se joaca cu ei, evident, nu plange la despartire, va povesteste cu drag de educatoare si este prima persoana pe care o cauta in gradinita.

Bune practici in perioada acomodarii

 

Toti copiii se acomodeaza la un moment dat. Trebuie doar sa ai incredere in copilul tau ca se va acomoda si… sa ai putina rabdare.

Acomodarea blanda